tirsdag 13. november 2012

Søndagen da ALT skjedde på en gang.....

Stod som vanlig opp tidlig for å ta meg en  joggetur på stranden. Det var meldt fint vær så da var planen å ta en tur opp og se på Kristus statuen. Men først joggeturen:


God søndags morgen

Han er igang i dag også

Hva bringer denne dagen mon tro ?
Så tidlig som jeg er ute er det god plass på stranden
På veien tilbake til hotellet kom jeg over et løp som skulle starte 15 minutter senere (kl 08:00). Javel tenkte jeg ....kan vel slenge meg på her. Rakk selvsagt ikke å melde meg på så det ble hverken nummer eller plassering på meg. Det var 2 distanser, 5 km og 30 km. Jeg valgte den første. Hadde jo allerede jogget nesten 1 time på stranden....
Hmmm....hva skjer her ?

Hvor ikke ?

Mange som følte seg som vinnere før løpet !
Nok en "vinner"
Da jeg kom tilbake til hotellet så hadde de rikket til et søndagsmarked på utsiden. Og FOR et marked. Her kunne jeg ha handlet hele dagen.....se på de flotte arrangementer av frukt og blomster:

Ryddigt og flot







En avdeling med klær , smykker osv er der også
Hva med en levende fisk ??
Endelig tilbake på hotellet fikk jeg beskjed om at det var blitt et ledig rom fra i morgen på et hotell ca 100 meter lengre nede i gaten. Så da var det bare i full fart å få ordnet med reservasjon mm. Gleder meg til i morgen for å si det slik.....

En dusj, litt sminke, pakking av sekken og jeg var klar for avreise til Kristusstatuen. Hittil har jeg benyttet meg av drosje når jeg har reist rundt.I dag bestemte jeg meg for å ta bussen.. Det går like hurtigt og er naturligvis mye billigere. SÅ det ble buss på meg :
På bussen som kjører vanvittig fort ...
For å komme opp til Kristus statuen må du ta toget det siste stykke (eller spesielle biler).




Slik ser toget ut sett forfra

Så jeg stillte meg i køen for å få en togbillett. Det tok 45 minutter å få tak i billetten og det var ytterligere 3 1/2 times venting på tur .....

Her må en smøre seg med tålmodighet :







I godt selskap og fint vær går det an å stå i kø


Ventesalen med alverdens flag i taket

Varmt å stå i kø

Fullstendig kaos

Køer og venting i alle retninger
Og slik ser det ut når en endelig kommer inn på toget
Men med 3 1/2 times venting så var det nødvendig å gjøre noe annet i å stå i kø. Så det ble først en tur på motsatt siden hvor det står en fantastisk flott kirke.




Kirken på motsatt side av togstasjonen



Også her ekstremt flott glassmosaik




Etter kirkebesøk, noe mat og drikke og litt vassing rundt, så bar det tilbake til ventesalen (med flaggene).
Det var ennå en god time til toget skulle gå. Så skjer der noe merkelig....av alle de som står og sitter og venter så kommer det plutselig en kontrollør bort til oss og sier det er 2 ledige seter som vi kan få. Til tross for at vi står langt bak i køen så ble vi nesten som kongelige loset frem foran alle andre og inn på toget. Vet fremdeles ikke hvorfor dette skjedde, men var selvsagt jublende glad for å slippe å vente i en time til.

Kristusstatuen er en  38 meter høye statuen av Jesus med sine utstrakte armer på toppen av det over 700 meter Corcovadofjellet, rett bak Copacabana. Nydelig sol så Så Jesus Kristus.....here we come :


WOW !!! Imponerende.

Skrytebildet


Og så noen av utsiktsbildene. Det var en utrolig flott og klar dag så en kunne se utrolig langt:

En kan lett falle i staver over en slik utsikt
Sukkertoppen
Avslutter serien med nok et bilde av Sukkertoppen tatt fra toget
Etter å ha knipset og sett ferdig var det bare å stille seg i kø å komme med toget ned igjen. Usikker på hvor lenge vi stod, men tipper en liten time.

Endelig nede var det bare å finne rette bussen tilbake til hotellet. Forøvrig veldig enkelt om en vet hvilket område en bor i.

Så var dagen slutt og det er bare å glede seg over alle de koselige ting jeg fikk gjort idag. Hvem skulle ha trodd det da jeg stod på stranden og speidet i dag tidlig ?

I morgen er det så flyttedag. Utover det så er intet bestemt. Værutsikten sier fint vær så kanskje jeg rekker en tur på stranden ?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Setter pris på tilbakemeldinger på bloggen min .