fredag 16. november 2012

I nærområdet

Dagen startet som planlagt med noen joggerunder i Praca Paris. Tungt for å si det mildt.

Deretter ble formiddagen brukt til å forsøke å finne et annet hotell. Standarden er rett og slett for dårlig og jeg foretrekker også en seng hvor jeg tror jeg er alene. Det var neppe tilfellet i natt......dessverre.
Har så langt ikke lykkes i å finne et annet hotell. Som nevnt i går er det feriedag idag så det kan være årsaken til opptatte hoteller. Etter noen timer med leiting på pc ga jeg rett og slett opp. Jeg får gjøre det beste ut av det slik det er. Hotellet ligger ihvertfall veldig sentralt til, men også i et fattigt kunstnerstrøk (sagt på en pen måte ).

Var blitt fortalt om at et marked i nærheten . Så jeg tenkte på de herlige markeder i Mahmutlar. Det måtte jeg få med meg . Her er noen bilder som egentlig ikke trenger noen særlige kommentarer:


Uaktuelt å handle her.....

Kylling står ikke øverst på menyen hos meg etter dette....
Så gikk turen videre til Lapa arches som ligger i området Lapa.

Lapa har lenge vært kjent for sine natteliv og dens haller! Også kjent som Carioca Montmartre, besøkt av kunstnere, intellektuelle, osv. i dette århundre, Lapa er kulturelle referent.

Buene ble innviet i 1750 av portugiserne regjeringen til å gi byen med vann. Det er nesten 300 meter lang og det er 42 buer. Det pleide å være en tradisjonell og fargerike bondinho men det er for øyeblikket ikke operativ (på grunn av en ulykke).

Ingenting ut av det blå. Bare et landemerke i Rio.

Ble fortalt at buene ble rengjorte og malte for få måneder siden. Allerede nå har forutrensingen gjort de svarte og stygge igjen.


Skrytebildet foran Lapa Arches
Etter min vurdering så er neste stoppested betydelig mer interessant . Nemlig :


Katedralen har plass til hele 20.000 mennesker og etter det jeg kunne vurdere må den spesielle konstruksjonen medføre en vanvittig god akkustik. Skulle fryktelig gjerne ha overværet en gudstjeneste der . Eller aller helst en rocke konsert. Men tviler vel på at katedralen blir benyttet til det....

Så følger en rekke bilder som jeg håper kan gi et inntrykk av dette fantastiske bygget. Som fra utsiden ikke virker tiltalende i det hele tatt. Men i det øyeblikket du går inn gjennom porten så blir en fanget av  fantastiske glasskunst som går de 106 meter som det er fra gulv til tak.

  
 
skrytebildet

Vanvittig flott tak !


Da var det slutt på den omvisningen. På veien videre falt jeg for dette huset ;


Og på veien videre kom jeg over denne statuen. "Alle" tok bilder av den , så jeg tenkte det var best å gjøre det jeg også. Men jeg har ingen anelse om hvem det er statue av !!

Hvem er dette mon tro ?
Og så en liten oppfordring til politikerne derhjemme. Er dere  seriøse når dere ønsker at alle skal sykle til jobb, skole og ellers så bygg for søren en skikkelig 4 felts sykkelsti slik som denne :

HER snakker vi sykkelsti folkens !
Videre kom jeg så til minnesmerket for de faldne soldater i 2. verdenskrig:

Foran minnesmerket
Flammen som lyser for de fallne. 2 vakter vokter ilden 24 timer i døgnet.
Marina de Gloria med sukkertoppen i bakgrunnen
Dagens siste attraksjon er trappen (Escadaria Selaron) . Bak dette kunstverk står kunstneren Selaron. Han er stort sett på plass hver dag i trappen sin. Snakker med besøkende. Og tar svært gjerne imot medbrakte fliser fra turister. Han vil da benytte flisen videre i sitt kunstverk. Spennende prosjekt og veldig annerledes enn noe jeg har sett tidligere. Gratulerer Selaron med mesterverket ditt! Det viser en ånd i byen! Virkelig fascinerende...........
Foran trappen


GOD JUL ;)

Forholdsvis kjedelig om en ser den oppefra og ned
Og med dette setter  jeg punktum for idag. Gleder meg til morgendagen og spennende nye utflukter :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Setter pris på tilbakemeldinger på bloggen min .