mandag 12. november 2012

Guidet bytur samt tur til Kristusstatuen og Sukkertoppen


Da var det mandag og endelig tid for å kunne flytte til annet hotell. Hotellerne ligger ca 100 meter fra hverandre så det var enkelt å trille kofferten !

Det var deiligt å komme inn på et rent og pent rom . Slik ser mitt rom ut :


En egen spiseavdeling !


Her skal jeg sove som en dronning
Ikke noe å si på badet

Hotellet hadde en engelsk guided tour som omfattet sightseeing av byen, Kristus statuen og Sukkertoppen. Så selvom jeg hadde sett Kristusstatuen dagen før valgte jeg å bli med på denne ettersom det kunne være interessant å høre hva guiden hadde å si. Dessverre......hennes engelsk var såpass dårlig at ingen klarte å forstå hva hun sa eller snakket om. Det har vært en stor utfordring for meg at det ikke er noen som kan snakke engelsk. Ikke engang i recepsjonen på hotellet kan de noe særlig engelsk. Merkelig

Men tilbake til turen . Som startet med å kjøre byen rundt på kryss og tvers i en buss. Lite eller intet forstod vi , så utbyttet var for min del hellere minimalt. Synes dog det var veldig kjekt å se andre steder.....selvsagt.

Bussen vi kjørte i idag. Her ved Rio Carneval området.

Slik var min utsikt i bussen !

Copacabana beach. Lite mulighet for stopp på turen. Blir inntrykk og bilder slik dette

Som sagt så var det også idag en tur til Kristusstatuen . Og jeg som var redd jeg ikke skulle få det til ....nå ble det hele 2 turer opp dit. Men egentlig 2 forskjellige turer. Igår var det en artig opplevelse med toget , mens vi idag kunne kjøre hele veien opp i bil. Glad jeg fikk prøvd toget, synes det var spesielt.
Mens det igår var kø, kø og atter kø av folk så var det ikke noe særlig ventetid noen steder.

I og med at jeg la inn så mange bilder fra Kristusstatuen igår så skal jeg forsøke å begrense meg til forholdsvis få bilder idag.

På veien mot toppen gjorde vi en stopp for å ta utsiktsbilde !

Ligner jo veldig på bildet fra dagen før
Traff nesten...skulle liksom ha kristusstatuen i brillene......



Slik så det ut på toppen idag. Mye verre igår.....

Mange legger seg på bakken for å få den rette vinkelen på bildet !
 Da setter jeg punktum for Kristusstatuen . Jeg skal definitivt ikke opp dit på denne turen. Ikke at jeg ikke synes det er en flott plass å være.....men det er så mye annet å se og gjøre på.

Så var det siste stopp på turen . Sukkertoppen som er en 396 meter høy fjelltopp. Fjellet har fått navnet etter en sukkertopp, kjegleformen som en tidligere solgte sukker i. Denne fjelltopp ligner på en slik kjegleform. Sukkertoppen er et av kjennemerkene for Rio, og gir en fantastisk god utsikt over byen og områdene rundt.

Sukkertoppen ligger i utkanten av Guanabarabukta, på en halvøy som stikker ut i Atlanterhavet. Som de fleste oppstikkende topper i området består den av granit og kvarts.

For å komme til toppen må en ta kabelbane fra Praia Vermelha, med en stopp på Morro da Arce. Blanen ble først bygd i 1912 med utbedringer i 1972/73 og i 2008. Det finnes også flere klatreruter opp i fjellet.
Neste mål: Sukkertoppen

Kabelbanen

Slik ser det ut inne i vognen
Her noen dristige mennesker som klatrer i veggen
Så følger der som vanlig en rekke utsikts- og skrytebilder . Denne gangen fra Sukkertoppen

På vei mot toppen med Kritusstatuen i bakgrunnen
Fra Morroda Urca kan en leie helikopter
Fantastisk utsikt allerede på 1. etappe (Morroda Urca)
Byen og bl.a. Copacabana i bakgrunnen
Snart klar for siste etappe


Kan ikke klage på DEN utsikten. Fra toppen av sukkertoppen.

Kanonutsikt i klarvær som idag.
Etter en stund med utsikt og bilder , bar det ned igjen. Deretter en rundkjøring til alle hoteller og jeg var dessverre sist til å bli levert. Sent så mye av kvelden har gått. Nå er det så tid for å legge seg i den herlige senge. Tror jammen jeg skal bestille frokost på sengen i morgen. Hvorfor ikke ??

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Setter pris på tilbakemeldinger på bloggen min .