onsdag 14. november 2012

En våt start men dagen ble veldig bra !

Var nokså alene på joggeturen min i dag tidlig. Dessverre noe regn men ikke mer enn at vi fra Stavanger hadde sagt at det nesten var opphold. Men tydeligvis nok til at det var rimelig folketomme gater og parker.

Så igjen måtte jeg droppe planer om såvel Jesusstatuen og Sukkertoppen. I stedet ble det litt sightseeing , litt shopping og litt promenade på stranden.

Det første jeg kom til var Theatro Municipal som er et teater i Cinelandia i sentrum av Rio de Janeiro. Det ble bygget mellom 1905 og 1909, og ble inviet 14 juli 1909. Bygningen er tegnet av arkitektene Francisco de Oliverira og Albert Guilbert. Bygningen er i eklektisk stil inspirert av Pariseroperaen. Teateret har 2.375 sitteplasser.





Etter å ha sett på en god del bygninger, statuer mm så fant jeg ut at jeg ville ta meg en tur i gågaten. Eller rettere sagt gågatene. For det var flere , sånn på kryss og tvers. Fant dog ut til sist. Merkelig nok så stengte mange av forretningene kl 14:00. Vet ikke om det er vanlig eller om det skyldes festivalen som står på nå.

Ute i gatene var det også et uttal av boder. Ga en god markedsstemning om bare været hadde vært bra.







Også her er en tidlig med juleutstilling synes jeg :

Og så har byen riktig mange flotte kirker :


Så var det tid for litt mat og en kop kaffe

Mye god å velge imellom her

Tydeligvis en svært populær plass å gå på Confeitaria colombo

Tett i tett

Skrytebildet
 Ettersom det klarnet mer og mer opp utover dagen så gjorde jeg meg ferdig med gågaten, shopping mm og tokk meg en tur til stranden /Parko do Flamingo. Lite folk der også men usikker på hva det skyldes. Fine 23 grader så det burde være varmt nok.....
Trene litt på golf i parken




Sukkertoppen i bakgrunnen

Nokså folketomt
Stor og flott scatebane LANGT unna boliger. .....perfekt !

Og dermed var også denne innholdsrike dag slutt. Krysser arme og ben for at værutsikten med sol for i morgen holder......vil gjerne til Jesus statuen selvom det kan være trengsel på søndage...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Setter pris på tilbakemeldinger på bloggen min .